Innehåll på sidan

Swedish Match bötfälls för missbruk av marknadsmakt

Mindre snustillverkare har anledning att vara nöjda i dag. Det menar Konkurrensverket efter att Patent-och marknadsdomstolen dömt Swedish Match att betala närmare 38 miljoner kronor i böter/konkurrensskadeavgift för missbruk av dominerande ställning.

Domen från Patent- och marknadsdomstolens slår fast att Swedish Match har begränsat konkurrerande snustillverkares möjlighet till marknadsföring i snuskylar i butikerna. Sådant missbruk av dominerande ställning är förbjudet enligt konkurrensreglerna.

– Jag är mycket nöjd med att domstolen går på samma linje som Konkurrensverket och fäller Swedish Match för missbruk av dominerande ställning. Det säger tf. generaldirektör för Konkurrensverket Karin Lunning.

Andra tillverkare missgynnades av Swedish Matchs agerande. Missbruket utgjordes av att Swedish Match tog bort konkurrerande snustillverkares egna hyllkantsetiketter i snuskylar och bytte ut dem mot gråvita och mindre synliga etiketter, ofta utan prisuppgift. Detta anser nu Patent- och marknadsdomstolen inte vara ett normalt affärsmässigt agerande. Domstolen har funnit att Swedish Match haft en konkurrensbegränsande strategi.

– Detta är en bra dag för de små snustillverkare som konkurrerar med marknadsledaren Swedish Match, säger Karin Lunning.

Konkurrensverket gick till domstol och stämde Swedish Match. Patent- och marknadsdomstolen har nu dömt företaget att betala 38 miljoner kronor i böter/ konkurrensskadeavgift.

Senast uppdaterad: 2021-03-09

Pressmeddelande8 februari 2017