Innehåll på sidan

UTP-rabatter – vad innebär det och vad gäller?

Många leverantörer har frågat oss om vad som gäller kring ”UTP-rabatter”. I den här artikeln svarar vi om det är en överträdelse i sig att som köpare begära en sådan rabatt.

Vi har bland annat kontaktats av flera leverantörer som berättat om hur köpare i förhandlingar har åberopat lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukters (LOH) regelverk som ett argument för prissänkningar. Sammanfattningsvis rör det sig om fall där köpare har pekat på att de upplever LOH:s regler som betungande, ofta med hänvisning till kravet att betala inom 30 dagar, och att de därför vill erhålla en kompenserande prissänkning från leverantören. Flera leverantörer har undrat om detta strider mot LOH eller åtminstone mot LOH:s syften.

LOH reglerar inte prisnivåer

Som utgångspunkt kan sägas att det inte finns någon regel i LOH som tar sikte på varors pris som sådant. Det finns till exempel inte någon regel som tillförsäkrar leverantörer ett skäligt pris eller liknande. Under lagstiftningsarbetet förutspåddes att en konsekvens av den omfördelning av risk från leverantör till köpare som LOH medför i sin tur skulle innebära ett ökat fokus på pris i förhandlingar. Hur en köpare i en förhandling argumenterar för en prissänkning är inte heller föremål för Konkurrensverkets tillsyn. Vi på enheten för otillbörliga handelsmetoder har alltså inte som uppdrag att bedöma om parternas argument i en prisförhandling är ”bra” eller ”rimliga”.

Det finns dock några medskick som är viktiga att göra. När väl pris eller betalningsvillkor har avtalats så gäller dessa. En köpare som ensidigt genomdriver ändringar av sådana avtalsvillkor använder sig av en otillbörlig handelsmetod och kan mötas av sanktioner. Det är dock fortfarande tillåtet att omförhandla dessa villkor med leverantörens samtycke; i dessa fall kan det nämligen inte sägas att köparen ensidigt genomdriver någon förändring.

Kommersiella repressalier kan se ut på flera sätt

I en omförhandlingssituation är det också viktigt att inte glömma förbudet mot kommersiella repressalier. En köpare får aldrig vidta eller hota med att vidta kommersiella repressalier mot en leverantör på grund av leverantörens utövande av sina avtalsenliga rättigheter. Att stå fast vid vad som har avtalats får typiskt sett anses vara att jämställa med att utöva en avtalsenlig rättighet.

Kommersiella repressalier kan ta sig många uttryck; det kan röra sig om avlistningar av produkter, minskade inköp eller upphörande av sidotjänster som marknadsföring eller andra säljfrämjande åtgärder. Uppräkningen är emellertid inte uttömmande och flera ageranden kan vara tänkbara – karaktäristiskt för en kommersiell repressalie i LOH:s mening är att det ska handla om en åtgärd eller ett hot om en åtgärd som syftar till att störa affärspartners verksamhet samt att åtgärden eller hotet om åtgärden vidtas som ett svar på leverantörens utövande av sina avtalsenliga eller juridiska rättigheter.

Senast uppdaterad: 2022-01-18

Artikel18 januari 2022