Innehåll på sidan

Så utreder vi överträdelser av LOH

Sedan lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter trädde i kraft förra året har Konkurrensverket öppnat flera tillsynsärenden. Men hur går en tillsynsutredning för otillbörliga handelsmetoder egentligen till? I en intervju förklarar enhetschef Martin Bäckström hur Konkurrensverket utreder ett ärende och vad det kan resultera i.

Varför öppnar ni en tillsynsutredning och hur börjar ett ärende?

Konkurrensverket öppnar ett ärende om vi får indikationer på att en köpare eventuellt bryter mot lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter (LOH). Syftet med utredningen är att undersöka och konstatera om en överträdelse av lagen har ägt rum eller inte.

De tillsynsutredningar vi hittills öppnat mot privata företag i livsmedelskedjan har i de flesta fall startat efter att vi fått in uppgifter från en anonym uppgiftslämnare, antingen direkt till oss eller via en branschorganisation. Vi har också öppnat ärenden utifrån vår egen omvärldsbevakning. Som exempel kan nämnas ärenden mot offentliga aktörer som vi hittat genom att analysera annonserade offentliga livsmedelsupphandlingar.

Vi har hittills inte behövt prioritera bort något ärende utan har haft möjlighet att utreda alla tips vi fått in. I något fall har en tipsare bett oss att avvakta med en utredning för att denne själv vill försöka lösa situationen. Vi har då hörsammat detta önskemål.

Hur går en utredning till och vad kan den resultera i?

Tittar vi på utredningsverktygen i själva lagen så har vi möjlighet att hämta in uppgifter skriftligen eller muntligen, genom förhör med nyckelpersoner eller genom oanmälda platsundersökningar. Dessa utredningsverktyg kan kombineras med vite eller handräckning av Kronofogdemyndigheten. Vi har ännu inte hållit några förhör eller genomfört några platsundersökningar. Skälen till detta är att vi fått in uppgifter av tillräckligt hög kvalitet genom att förelägga en aktör att lämna in uppgifterna.

En utredning börjar i regel med att vi hämtar in uppgifter från aktören vi ska utreda genom ett skriftlig föreläggande. När vi fått in uppgifterna analyserar vi dessa och hämtar ofta in kompletterande uppgifter från aktören eller någon annan marknadsaktör. Vi försöker sedan klargöra dels vad som hänt, dels hur denna händelse förhåller sig till förbuden i LOH. När vi har ett tillräckligt robust underlag och en tillräckligt klar bild av vad som hänt fattar vi ett beslut. Det kan antingen vara att vi ingriper eller att vi inte ingriper, det vill säga att vi skriver av ärendet.

Om vi väljer att ingripa kan vi utfärda en sanktionsavgift eller förelägga en köpare att upphöra med en handelsmetod. Sanktionsavgiften kan uppgå till en procent av köparens årsomsättning och förläggandet kan förenas med ett kännbart vite.

Om vi väljer att inte ingripa så skriver vi av ärendet. Det kan bero på att vi anser att en överträdelse av LOH inte ägt rum, men det kan även bero på att köparen redan har justerat sitt agerande så att det är förenligt med LOH.

Vår tillsyn fokuserar på att reglerna följs och att otillbörliga handelsmetoder i livsmedelskedjan försvinner snarare än att driva ärenden med en sanktionsavgift som mål. Ser vi att vår tillsyn inte ger önskvärd effekt om vi skriver av ett ärende på grund av ett ändrat beteende så kommer vi gå vidare med ett ingripande genom exempelvis en sanktionsavgift. Som köpare av jordbruks- och livsmedelsprodukter bör man därför alltid vara medveten om att otillbörliga handelsmetoder kan resultera i en kännbar sanktionsavgift.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2022-10-25

Artikel25 oktober 2022