Reservationer mot förslag om krav utöver de i EU:s avfallstransportförordning
Konkurrensverket avstyrker ändringsförslag i delar utöver vad som anges i artikel 11 i EU:s avfallstransportförordning. Det framgår av Konkurrensverkets yttrande över Naturvårdsverkets skrivelse med förslag till författningsändringar till följd av revideringen av EU:s avfallstransportförordning.
Naturvårdsverket har föreslagit ett antal författningsändringar och tillägg för att säkerställa efterlevnad av EU:s avfallstransportförordning. I yttrandet konstaterar Konkurrensverket att det redan i EU:s avfallstransportförordning finns tydligt angivna villkor som ska uppfyllas för att gränsöverskridande transporter av anmälningspliktigt avfall ska tillåtas.
I remissvaret framhåller Konkurrensverket att förslagen om att införa ytterligare krav på anmälare av gränsöverskridande transporter av avfall för bortskaffande, utöver vad som anges i artikel 11 i EU:s avfallsförordning, skulle kunna ge upphov till situationer som ses som problematiska.
Konkurrensverkets första reservation grundar sig i att ytterligare krav, utöver vad som gäller enligt EU:s avfallstransportförordning, skapar en ökad administrativ börda för svenska företag i förhållande till jämförbara företag i andra europeiska länder.
Den andra reservationen är att förslaget skulle kunna leda till att den enda möjliga behandlingsmetoden för vissa avfallsslag i Sverige koncentreras till en aktör.
Enligt Konkurrensverket är det viktigt att stärka EU:s inre marknad som helhet genom att skapa förutsättningar för företag att verka på likvärdiga villkor. En fungerande konkurrens på den inre marknaden främjar en dynamisk och effektiv industri, vilket kan bidra till nya affärsmodeller för den cirkulära ekonomin. Utifrån de skäl och reservationer som nämns avstyrker Konkurrensverket Naturvårdsverkets förslag till författningsförslag i 8 kap. 15–16 §§ avfallsförordningen, i de delar som går utöver vad som anges i artikel 11 i EU:s avfallstransportförordning.
Avseende förslag kring Naturvårdsverkets och andra myndigheters roll och ansvar, anmälningarnas form och språk, tillsynsavgifter samt sanktioner har Konkurrensverket inget att invända. Konkurrensverket invänder heller inte mot förslaget om att det för att öka tydligheten kring hur principen om självförsörjning och närhet ska tillämpas, införs bestämmelser i 15 kap. miljöbalken, som ålägger myndigheter som ansvarar för att planera avfallshanteringen i Sverige att säkerställa att principen iakttas och upprätthålls.
Dokument och länkar
Senast uppdaterad: 2025-11-14
Nyhet14 november 2025