Avsnitt 42: Digitala plattformar är den nya tidens torg

Konkurrenten är Konkurrensverkets podcast. I den diskuterar vi vår verksamhet och frågor som har med konkurrens och upphandling att göra.

Lyssna

Lyssna på avsnittet

Facebook, Google och Amazon – har du funderat över hur plattformsföretag och digitala marknader fungerar? Varför frågan om data är så viktig? Vad nätverkseffekter och digitala ekosystem innebär? Här får du svar på dina frågor. Det gäller oavsett om du är konsument, företagare – eller jobbar med konkurrensfrågor. Lyssna på Konkurrensverkets medarbetare Linnea Östberg och Louise Lundberg när de diskuterar digitala marknader. Avsnittet publicerades den 16 oktober 2019.

Läs rapporten Competition policy for the digital era som är utgångspunkt för samtalet.

Textversion

Läs en textversion av avsnitt 42: Digitala plattformar är den nya tidens torg (pdf 479 kb)

Fler avsnitt

Gå tillbaka till avsnittslistan

Kontakta oss

Har du frågor, synpunkter eller förslag på innehåll.
Hör av dig till webbredaktionen@kkv.se

Tidsangivelser

02.27 Varför du behöver känna till hur digitala marknader fungerar
04.19 Digitala plattformar – så fungerar de
06.00 ”En digital plattform kan jämföras med ett torg”
07.10 Stordriftsfördelar och nätverkseffekter – två nyckelbegrepp
11.17 Alla vill vara där alla andra är
14.14 Data – vår tids elektricitet
17.18 Det är tillgången till stora mängder data som är det nya
20.40 Personlig integritet eller företagsutveckling?
21.43 Digitala ekosystem binder konsumenter
26.34 Gratis är bra, eller? Om prissättning på digitala marknader
28.34 Definition av marknader. Därför är det svårt
29.28 Konkurrens om hela marknader
32.00 När stora plattformar köper upp nystartade företag
34.35 Vad händer nu? Förändringar på väg

Relaterad information

Senast uppdaterad: