Avsnitt 37: Jakten på det bästa priset

Konkurrenten är Konkurrensverkets podcast. I den diskuterar vi vår verksamhet och frågor som har med konkurrens och upphandling att göra.

Lyssna

Lyssna på avsnittet

Som konsumenter lägger vi tid och energi på att söka efter det billigaste priset på den produkt som vi är intresserade av. På 60- och 70-talet skedde det genom att konsumenten gick mellan fysiska butiker och jämförde priser. Idag använder vi prisjämförelsesajter på internet, vilket har lett till vi  inte längre behöver lägga tid på att leta efter det billigaste priset. Och därmed borde det också vara ett enda pris som existerar. Men ändå finns det en prisspridning på olika sajter. Varför är det så? I det senaste avsnittet av podcasten Konkurrenten pratar vi med Charlie Lindgren, doktorand i mikrodataanalys vid Högskolan i Dalarna. Tillsammans med professor Niklas Rudholm har han skrivit en forskningsrapport på uppdrag av Konkurrensverket, Prisspridning på e-handelsmarknader med låga sökkostnader.

Fler avsnitt

Gå tillbaka till avsnittslistan

Kontakta oss

Har du frågor, synpunkter eller förslag på innehåll.
Hör av dig till webbredaktionen@kkv.se

Tidsangivelser

01.39 Sökkostnader
03.25 E-handeln tar marknadsandelar
05.21 EU:s utredning om e-handel ur ett konkurrensperspektiv
07.00 Pristransparens på digitala marknader
07.57 Databas med priser, kundbetyg och klick
09.00 Tidigare forskning
10.41 Resultat och tillvägagångssätt
12.10 Prisspridning existerar även om sökkostnaden är noll
13.31 Tre förklaringar
16.47 Använder Charlie själv tjänster för prisjämförelser?

Relaterad information

Senast uppdaterad: