Avsnitt 31: Varför handlar inte konsumenterna där det är billigast?

Konkurrenten är Konkurrensverkets podcast. I den diskuterar vi vår verksamhet och frågor som har med konkurrens och upphandling att göra.

Lyssna

Lyssna på avsnittet

Konsumenterna handlar inte där det är billigast. Istället spelar ursprung och hälsotrender roll när vi köper mat. Handelns egna varumärken, EMV, blir allt vanligare på hyllorna. Hur ser utbredningen ut? Vem vinner på det? På uppdrag av regeringen har vi analyserat konkurrensen i livsmedelskedjan. I det här avsnittet av podcasten Konkurrenten pratar vi om konkurrensen inom dagligvaruhandeln med Ann-Britt Bern, projektledare för livsmedelsuppdraget på Konkurrensverket. Avsnittet publicerades den 27 juni 2018.

Fler avsnitt

Gå tillbaka till avsnittslistan

Kontakta oss

Har du frågor, synpunkter eller förslag på innehåll.
Hör av dig till webbredaktionen@kkv.se

00.51 Aktörer på livsmedelsmarknaden
03.00 Lågprisaktörer
03.30 Vi är inte längre lika lojala
04.26 Kommunens plan- och markanvisningar
06.00 Handelns egna varumärken, EMV
12.20 EMV ökar
14.00 Konsumenternas val
15.15 Stort intresse för svenska varor
16.11 Ökad hälsomedvetenhet
16.41 Ekologiskt
17.35 Priset är inte alltid viktigast
18.26 E-handel
20.57 Lättare att jämföra priser
21:35 Så kan du som konsument driva på utvecklingen

Relaterad information

Senast uppdaterad: