Vissa villkor uppfyllda i Arla-Milko-fusionen

Publicerad

Konkurrensverket har beslutat att godkänna Arlas försäljning av varumärkena Bollnäsfil, Fjällfil och Fjällyoghurt. Därmed har vissa av de villkor som Konkurrensverket satte upp för att acceptera fusionen mellan Arla och Milko uppfyllts.

Konkurrensverkets beslut att godkänna fusionen mellan mejeriföretagen Arla och Milko i oktober 2011 var förenat med vissa villkor. Fem olika varumärken ska avyttras, liksom mejeriet i Grådö. Detta för att upprätthålla konkurrensen i fortsättningen.

Arla har nu föreslagit att man ska sälja varumärket Bollnäsfil till Gefleortens mejeriförening, och ”Fjäll”-varumärkena till Norrmejerier.

Konkurrensverket välkomnar försäljningen av dessa varumärken. De hamnar nu hos trovärdiga aktörer som därmed stärks i sin konkurrenskraft. Konsumenterna kan även i fortsättningen ha tillgång till produkterna som alternativ till Arlas och andra aktörers produkter.

Övriga åtaganden återstår att uppfylla. Det handlar om försäljning av varumärkena Bärry och Tiger, och av mejeriet i Grådö. Även dessa affärer ska prövas av Konkurrensverket.

Relaterad information