Konkurrensverket möter unga konsumenter

Publicerad

Nu i veckan möts tiotusentals ungdomar i Stockholm i samband med festivalen Ung08 i Kungsträdgården. Konkurrensverket är på plats tillsammans med Konsumentverket. Kampanjen ”Bli inte blåst!” ska lära unga konsumenter att bli tuffare.

Ungdomar är den grupp som klagar minst hos butikerna. I åldersgruppen 15–17 år är det ovanligt att tänka på konsekvenserna av inköp.

Det är möjligt att pruta om man inte är nöjd med priset. En webbaserad prutskola har tagits fram av Konkurrensverket och Konsumentverket.

– Att pruta är tillåtet, och det bidrar till skärpt konkurrens, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.

– När konkurrensen fungerar kan priser pressas ned och kvalitet pressas upp. Konsumenterna måste se upp så de inte blir blåsta, säger han.

Sedan ett par år tillbaka driver Konsumentverket och Konkurrensverket en webbplats, ungkonsument.se, som syftar till att ge ungdomar konsumentinformation som de behöver för att bli aktiva och medvetna konsumenter.

Festivalen Ung08 pågår den 14–18 augusti i Kungsträdgården i Stockholm.

För mer information, kontakta:
Robert Sennerdal, kommunikatör, tfn 08-700 16 24

Relaterad information