Bli tuffare i affären med ungkonsument.se

Pressmeddelande

Ungkonsument.se är en ny webbplats med bra tips om vad man ska tänka på före ett köp och vad man har för rättigheter när något går fel. Bakom står Konsumentverket och Konkurrensverket som vill hjälpa tonåringar att bli smartare konsumenter.

Mobiltjänster, abonnemang, mode, lån och internet är bara några exempel på lockelser och möjligheter i ungdomars vardag. I dag är det ett måste att tidigt lära sig se igenom alla glammiga erbjudanden och bli en medveten konsument.

Syftet med Ung Konsument är att ge ungdomar i åldern 13 till 18 år grundläggande information om vilka rättigheter och skyldigheter man har som konsument. Vad man ska tänka på före ett köp och vad man har för rättigheter när något går fel.

Här samlas faktaartiklar, reportage och annat som är bra att veta när det gäller ungas liv och konsumtion. Vardagsekonomi, reklamens påverkan samt etisk- och miljömedveten konsumtion är några av de ämnen som tas upp. Här finns också information om att flytta hemifrån och hur viktigt det är med fungerande konkurrens.

- Jag vill att ungdomar ska ha skinn på näsan och stå på sig som konsumenter. Man ska inte acceptera att bli sämre behandlad bara för att man inte är vuxen, säger Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör och KO. På sajten Ung Konsument hittar man alla argument man behöver för att hävda sin rätt.

- Att jämföra olika varor och priser är alltid viktigt. På sajten finns en bra prutskola för den som vill diskutera priser, säger Dan Sjöblom, generaldirektör för Konkurrensverket.

I skolan fungerar Ung Konsument som ett bra stöd i undervisningen. Sajten kan ge inspiration till samtal med eleverna om vilka val vi dagligen ställs inför som konsumenter och vilka fällor som finns.

Kontaktpersoner: Malin Lindquist Skogar, Konsumentverket, tel 054-19 41 05 Bengt Kopp, Konkurrensverket, tel 08-700 15 04

Relaterad information