Avsnitt 26: Hur och varför prövar vi företagskoncentrationer?

Konkurrenten är Konkurrensverkets podcast. I den diskuterar vi vår verksamhet och frågor som har med konkurrens och upphandling att göra.

Lyssna

Lyssna på avsnittet

Ett företag vill köpa ett annat företag, gå ihop med ett företag eller köpa en del av ett företag. Innan företagskoncentrationen kan slutföras ska Konkurrensverket utreda om affären påtagligt hämmar konkurrensen på marknaden. Om Konkurrensverket säger ja eller nej till företagskoncentrationen avgörs av om förändringen är bra för konsumenterna eller inte. Men vilka avväganden gör Konkurrensverket, och på vilka grunder säger vi ja eller nej till en strukturförändring på marknaden? Maria Ulfvensjö Baltatzis, funktionsansvarig för Konkurrensverkets företagskoncentrationer, och Per Karlsson, Chefsjurist på Konkurrensverket, gästar Konkurrenten.
Avsnittet publicerades den 12 januari 2018.

Fler avsnitt

Gå tillbaka till avsnittslistan

Kontakta oss

Har du frågor, synpunkter eller förslag på innehåll.
Hör av dig till webbredaktionen@kkv.se

Tidsangivelser

01.47 - Förbud mot Swedbanks köp av Svensk fastighetsförmedling
04.19 - Vad är en företagskoncentration?
05.02 - Konkurrensverket utreder effekten på konkurrensen
05.37 - Företagens omsättning påverkar
06.22 - Konkurrensen på marknaden ska vara till nytta för konsumenterna
08.24 -  Konkurrensverket utgår alltid från slutkonsumenten
09.22 - Comhems köp av Canal digitals verksamhet för kabel-tv
10.22 - När ett förvärv bedöms hämma konkurrensen
11.01 - Arlas förvärv av Milko
13.35 - Kronfågel ville förvärva Lagerbergs
15.02 - Få ärenden går till domstol
16.05 - Utvecklade metoder för att bedöma effekterna av företagsförvärv
19.29 - Det bör man tänka på om man ska genomföra ett förvärv
21.44 - Konkurrensverket beslutar om förbud mot förvärv från och med den 1 januari 2018
25.16 - Avslutande råd

Relaterad information

Senast uppdaterad: